Hoppa till huvudinnehåll

Chalmersstudenter bakom ny applikation för iPhone

fredag, november 13, 2009

Ett av Sveriges mest sålda frågespel, MIG (Mobile Intelligence Games), släpps nu som applikation för iPhone och iPod touch. Bakom applikationen står två Chalmersstudenter från Mastersprogrammet Interaction Design på Lindholmen.

Målsättningen var att göra ett annorlunda ex-jobb tillsammans med iPhone-utvecklarna på företaget inUse.
- Vi har tagit fram ett dataspel som är utformat som ett klassiskt sällskapsspel snarare än ett vanligt dataspel, säger Kalle Landin, en av studenterna.

Det var tidigt i våras som han och kompisen Olof Göranson kontaktade konsultföretaget inUse för att göra sitt examensarbete för sin utbildning på Chalmers Mastersprogram Interaction Design. Efter att ha utvärderat över 100 idéer föll valet på att ta fram en iPhone-version av det populära frågespelet MIG.

- Vi tyckte att det skulle vara kul att försöka föra över sällskapsspelupplevelsen till mobiltelefonen. MIG passade perfekt som iPhone-app eftersom grundidén redan från början är att spelet ska vara smidigt att ta med sig.

Compete Now, som står bakom MIG, var direkt positiva till Chalmersstudenternas idé. Under hela processen med att ta fram applikationen stod användarupplevelsen i fokus. Tidigt gjordes observationer av när folk spelade det fysiska MIG-spelet och under utvecklingen testades olika designlösningar på potentiella användare från de identifierade målgrupperna. Användartesterna ledde bland annat till att tärningarna slås genom att telefonen skakas och att man kan bläddra bland frågekorten. För att bevara friheten från originalspelet är applikationen designad så att spelarna själva bestämmer över spelets gång. Telefonen skickas mellan spelarna som läser frågor för varandra och sätter kryss i poängblocket.

InUse är ett av Europas största specialistföretag inom användbarhet och effektstyrd design med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.