conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Nyheter

Lindholmen Science Park uppmärksammar elbusslinje genom överraskningskonsert med Seinabo Sey

21 september 2015
Seinabo Seys uppträdande på elbussen spelades in. Nu släpps de helt unika versionerna av hitsen ”Younger” och ”Hard Time”.
Det unika samarbetet ElectriCity har resulterat i Göteborgs första moderna elbusslinje. Lindholmen Science Park är en av aktörerna i projektet, och dessutom en av medskaparna av Silent Bus Sessions – kampanjen där några av Sveriges hetaste artister framför sina låtar inför ovetande resenärer på de tysta bussarna. Nu släpps musikvideor från Seinabo Sey.

– Det är ett spännande grepp för att lyfta fram fördelarna med elbussar. Tysta och utsläppsfria bussar ger en bättre upplevelse för resenärerna. Det ger också möjlighet att planera och bygga städer på ett nytt sätt, säger Niklas Wahlberg, vd på Lindholmen Science Park.

Se musikvideor här

För några veckor sedan överraskades resenärer på den nya elbusslinjen i Göteborg av konserter, samtidigt som musikvideorna spelades in. Idag lanseras kampanjen Silent Bus Sessions, med resultatet av inspelningen med Seinabo Sey. Låtarna är unika versioner av hennes hitlåtar ”Younger” och ”Hard Time”, som framfördes a cappella med hjälp av en kör.

– Jag har längtat efter att få möjlighet att sjunga med mina vänner från Tensta Gospel Choir, så det var väldigt kul att få den möjligheten. Det var en speciell dag. Passagerarna visste ju inte vad som skulle hända och det var lite nervöst vad det skulle bli för reaktioner, berättar Seinabo Sey. 

Elbusslinjen, som startade den 15 juni, är ett resultat av samarbetet ElectriCity. Bussarna på den nya linje 55 är betydligt tystare än vanliga bussar och förhoppningen är att kampanjen ska dra ytterligare uppmärksamhet till den elektriska kollektivtrafiksatsningen.

Kampanj för ElectriCity

ElectriCity är ett samarbete mellan 14 partners inom näringsliv, forskning, stad och region. Lindholmen Science Park är en av parterna och bidrar till att skapa en plattform för utveckling och tester av tjänster och produkter. Till exempel nya hållplatslösningar, trafikledningssystem och säkerhetskoncept samt system för energiförsörjning och energilagring. Även nya affärsmodeller för hållbar mobilitet i staden kommer att testas, tanken är att dessa ska kunna skalas upp utanför demonstrationsarenan. Målet för ElectriCity är att testa lösningar som bidrar till en hållbar och mer attraktiv kollektivtrafik. Med kampanjen vill projektet skapa uppmärksamhet för den nya elbusslinjen. 

På torsdag fortsätter Silent Bus Sessions, då en ny artist släpper musikvideor.

Läs mer om ElectriCity på http://www.goteborgelectricity.se

ElectriCity är ett samarbete mellan 14 partnerorganisationer. 
Företagen och organisationerna är: Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Keolis, Älvstranden Utveckling, Chalmersfastigheter och Akademiska Hus.