conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Nyheter

Satsning på sociala medier

1 december 2010

Chalmers InnovationChalmers Innovation satsar på Intertext Marketing AB, som erbjuder en tjänst för att göra affärer på sociala medier. Företagets tjänst From a friend finns redan på Facebook och innebär att det går att ladda ner musik direkt från det skyltfönster som skapats på sidan.
– Musik är bara början. Vårt system är applicerbart på olika områden, som exempelvis mode och film, säger Ivan Wåhlström, VD på Intertext Marketing.

Ivan Wåhlström har en bakgrund inom musikbranschen där han har arbetat i 15 år. I bolaget ingår också Mikael Brandin, som är civilingenjör från Chalmers Tekniska Högskola och den som utvecklar företagets tekniska system.

– Att det kommer att ske allt fler affärer på sociala medier är en tydlig trend. Att vi tror att just Intertext Marketing kommer att lyckas beror på att de har ett enkelt och användarvänligt verktyg samt att de som driver bolaget har en bakgrund och stor kompetens inom musikområdet, säger Petra Palmgren Lindwall affärscoach på Chalmers Innovation.


Intertext Marketing samarbetar med Göteborgsföretaget InProdicon, som har en av världens största musikkataloger med över tio miljoner låtar. Tjänsten From a friend innebär att användare på Facebook får tillgång till detta musikbibliotek och kan rekommendera, provlyssna och köpa musik utan att lämna Facebook.

– Till en början kommer man kunna ladda ner musik till sin dator. På sikt vill vi utveckla tjänsten så att det även går att köpa CD-skivor, strömmad musik, noter och konsertbiljetter. Olika tjänster som kopplas till musik helt enkelt, säger Ivan Wåhlström.