Hoppa till huvudinnehåll

Ny gång- och cykelbro över älven ska öka tillgängligheten

torsdag, mars 14, 2024

Göteborgs Stad planerar en gång- och cykelbro mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj för att få fler förbindelser över älven i centrala Göteborg.

kartbild över älven

Den planerade gång- och cykelbron mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj kan bli ett av de mest använda cykelstråken i Göteborg. Foto: Göteborgs Stad

– Detta är ett stort steg mot att bygga ihop staden och gynna det hållbara resandet och göra båda sidorna av älven mer tillgängliga för fler, säger Marie Rörstad som är projektledare för detaljplanen.

Bron förväntas bli ett av de mest använda cykelstråken i Göteborg när den planeras stå klar omkring 2031-2033.

Just nu jobbar stadsbyggnadsförvaltningen med detaljplanen. Parallellt jobbar projektet, som leds av exploateringsförvaltningen, med en genomförandestudie, en ansökan om vattenverksamhet och en designprocess.

En workshop har också genomförts med medverkande från bland annat olika förvaltningar, bolag och Västtrafik. Alla delar sker utifrån de sociala perspektiven och barnperspektivet.

– Detta är samtidigt en form av inventering. Hur fungerar platsen idag utifrån olika perspektiv, vilka kvaliteter och brister finns – och vad ska åtgärdas?

Hur skulle resultatet kunna påverka utformningen av bron?

– Vi är intresserade av trygghetsperspektivet. Vad är känslan av att befinna sig på en bro. Känner man sig utsatt då? Tryggheten men även trafiksäkerhet är något som vi kan påverka och även i området där bron “landar”. Kan man göra något där i utformningen?

Förutom den sociala konsekvensanalysen är även barnperspektivet viktigt.

Är förslaget ett steg mot en barnvänligare stad?

  – En gång- och cykelbro är viktig för dem! Vi vill att människor ska ha det närmre till saker och ting. Bron gör staden mer nåbar, båda sidorna av älven. Bron gör att målpunkter lättare kan nås; till exempel skolor, parker, lekplatser, vänner och fritidsaktiviteter vilket är särskilt viktigt för barn och unga, som till stor del använder sig av gång- och cykel i sin vardag, avslutar Marie Rörstad.

Hållpunkter och ekonomi

  • Detaljplanen väntas blir klar vid årsskiftet 2025-2626, för antagande i kommunfullmäktige, då kommer även miljödomen prövas.
  • Prognosen är att bron kan stå färdig mellan 2031-2033.
  • Kommunfullmäktige har beviljat en ram på 900 miljoner kronor för projektet (2020 års prisnivå)