LIMA-projektet, som undersökt hur kombinerade och delade transportlösningar ska kunna bidra till ett mer hållbart resande, har gått i mål. Under de drygt tre år som projektet pågått har viktiga lärdomar dragits genom arbetet med den MaaS-lösning som togs fram och testades i en pilot. Ta del av takeaways, resultat och rekommendationer här.
Drive Swedens LIMA-projekt startades 2018. Inom projektet har 19 partner tagit fram en MaaS-lösning (Mobility as a Service) där man i en digital tjänst erbjudit flera resealternativ. Projektet har även analyserat rörelsemönster på Lindholmen i Göteborg och utefter dem utformat och positionerat flera mobilitetshubbar, där de samlat flera av alternativen på en plats för att göra det enklare för resenärer att både byta och hitta resesätt. Detta och ytterligare funktioner, som en enkel lösning att bestämma om ens arbetsgivare eller en själv ska betala resan, lanserades under 2020 i en större pilot för anställda av företag på Lindholmen.
Under piloten fick testanvändarna tillgång till kollektivtrafik, taxi, elbilspool, bildelningstjänst, parkeringsalternativ och en realtidskarta där det gick att hitta information om flera av tjänsterna. Under det år piloten var aktiv hade coronapandemin stor effekt på samhället, vilket minskade resandet. Projektet har ändå kunnat samla in värdefull data och dra slutsatser som kan ge viktiga inspel till nya satsningar på delade och kombinerade transportlösningar. Bland annat har användarbehov identifierats, precis som utmaningar gällande vilka aktörer som bör vara ansvariga för vitala delar av MaaS-tjänster.
Tanken med MaaS är att erbjuda en kombination av olika delade mobilitetstjänster som tillsammans kan ersätta den privata bilen till större grad. För att detta ska lyckas behövs attraktiva delade mobilitettjänster såsom kollektivtrafik, delade utsläppsfria bilar och mikromobilitet. Det är också viktigt att de delade tjänsterna kompletterar varandra och är lättillgängliga för användarna. Rätt utnyttjat kan MaaS-lösningar bidra till minskad trängsel i trafiken och ökade möjligheter för resenärer att välja mer hållbara alternativ.
Här nedan kan du höra takeaways från Ericsson, RISE och IUS Innovation efter att projektet gick i mål: