Hoppa till huvudinnehåll

Drive Me - autonoma bilar på Lindholmen

måndag, april 28, 2014

Under våren kommer Volvo Cars demonstrera autonom körning på Lindholmen inom projektet Drive Me. Inbjudna är svensk och internationell media, däribland SR, TV4, DN, CNBC, CNN, Russia Today, Bloomberg och Al Jazeera.

Pressen kommer få chansen att uppleva autonom parkering och den sträcka runt Göteborg som de autonoma bilarna kommer att köra.

Presseventet som löper 23 april till 28 maj kommer att ha aktiviteter både i Kuggen, på Radisson Blu Riverside Hotel och Lindholmspiren.

Läs mer i GP

Läs mer i Svenska auto motor & sport

Läs mer i Dagens PS

Om projektet Drive Me

Volvo Cars har en ledande roll i världens första storskaliga pilotprojekt för autonom körning där 100 självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.
Det banbrytande projektet ”Drive Me – självkörande bilar för hållbar mobilitet” är ett gemensamt initiativ av Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad. ”Drive Me” stöds av den svenska regeringen. Syftet är att studera samhällsfördelarna med autonom körning och att Sverige och Volvo Cars ska bli ledande inom hållbar mobilitet. 

– Både vi på Volvo och den svenska regeringen ser autonoma fordon som en viktig lösning för att nå nollvisionen om dödsfall i trafiken. Det här pilotprojektet kommer att ta oss ett steg mot målet, säger Håkan Samuelsson, vd vid Volvo Car Group. Han tillägger:

 – Vi får en inblick i de tekniska utmaningarna samtidigt som vi får värdefull feedback från riktiga kunder som kör i vardagstrafik på allmän väg.

Pilotprojektets självkörande bilar kommer att rulla på ca 50 kilometer utvalda vägsträckor i och omkring Göteborg – flerfiliga vägar med tät pendeltrafik och frekventa köer. 

– Målet är att den självkörande bilen ska kunna hantera alla tänkbara trafiksituationer på egen hand. Detta gäller även att kunna lämna trafikflödet på ett säkert sätt om föraren av någon anledning är oförmögen att återta kontrollen över fordonet, förklarar Erik Coelingh, teknisk specialist på Volvo Car Group.

Läs mer i Volvos pressmeddelande