Hoppa till huvudinnehåll

Kirurgen och spelets lönnmördare får hjälp av visualisering

torsdag, oktober 30, 2014

Visualisering visar världen som tydligare än vad den egentligen är. Vid ett lunchseminarium på Visual Arena, Lindholmen Science Park visades hur bilder skapar ökad förståelse för vår historia – och hur kroppen fungerar.

Max Liljefors är professor i konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet. Under seminariet beskrev Max hur han som forskare hade haft möjlighet att sitta med under en hjärnoperation och allt kunde följas i realtid på skärmen intill patienten.

- Läkaren berättade att bilderna var hans GPS, hans positioneringssystem genom kroppen. Han förde in en kateter in genom ljumsken och ledde den sedan genom kroppens blodkärl, upp i hjärnan där han limmade ihop fyra artärer, berättar Max.

Visualisering blir inte passivt betraktande, utan används som ett operativt stöd.

- Som  humanist såg jag samma bilder som läkaren, men noterade andra saker. Jag såg varför visualisering fungerar: Tekniken filtrerar bort data för att få det man vill studera ska träda fram tydligare.

Jonathan Westin är forskare och verksam vid Institutionen för kulturvård på Göteborgs universitet.

- Vi tänker på det förflutna i form av bilder. Vår idé om antiken har formats av dagens skildringar och det gör att vi helt felaktigt ser antiken som steril, vit och tyst.

Visualisering handlar inte om att avbilda, utan om att skildra verkligheten med en specifik innebörd. Så är det till exempel i spelet Assassin’s Creed: Brotherhood. Spelserien handlar om lönnmördare och utspelar sig i historiska miljöer. Den stad som skildras är inte dåtidens verkliga Rom, utan något vi uppfattar som 1500-talets Rom.

- Colosseum måste vara med, medan man har valt bort exempelvis Marcellusteatern, säger Jonathan.

Annat skildras med en för hög detaljrikedom. Ruiner som inte var ruiner på 1500-talet. Århundradens slitage som vi ser idag behövs för att vi ska förstå att det är 1500-talets Rom.

- Det blir en pastisch av alla tiders Rom. Visualiseringen filtrerar och anpassar bilderna för att vi ska kunna identifiera staden, säger Jonathan.

Deltagarna vid seminariet är doktorander inom tillämpad IT, men också personer som jobbar på företag på Lindholmen och runt om i Göteborg.

- Detta är en viktig plattform. Besökarna ska få med sig de senaste forskningsrönen, men också inspiration att använda visualisering i sin egen verksamhet, säger Mia Leterius som är programansvarig på Visual Arena vid Lindholmen Science Park.

- Man kan se oss som en katalysator. Vi skapar möten som kanske inte hade blivit av utan oss och vi hjälper akademin med sin tredje uppgift: Att samverka med samhället.

Seminariet ägde rum den 23 oktober och arrangerades av Institutionen för tillämpad informationsteknologi och Lindholmen Science Park.