Hoppa till huvudinnehåll

Ska utbilda över 100 000 svenskar inom AI

fredag, maj 17, 2019

Sverige har kommit långt när det gäller digital kompetens men har mycket att lära inom AI. För att göra verklighet och lösningar av forskning och innovation behövs en grundläggande förståelse för möjligheter, användningsområden och eventuella faror. AI Innovation vid Lindholmen Science Park, Vinnova och Linköpings universitet ger nu Sverige möjligheten till en öppen utbildning som kan ge en sådan förståelse. Elements av AI är gratis, öppen för alla och finns från och med den 15 maj även på svenska.

AI en demokratifråga

AI, eller artificiell intelligens, är redan en del av vår vardag. Trots det vet väldigt få vad AI faktiskt är och hur det fungerar. För Teemu Roos, biträdande professor i datorvetenskap vid Helsingfors Universitet är kunskapen en demokratifråga.

´–  Vi använder AI varje dag, i allt vi gör är tekniken involverad på något sätt. I sociala medier, kommunikation, om du läser nyheter eller kollar videoklipp på internet. Om folk inte har kunskap om hur algoritmer i sociala medier fungerar, filterbubblor och påverkningsförsök i nationella val, då kommer de inte veta vad de ska vara kritiska mot. Vi behöver diskutera vilken typ av AI som är bra och vilken typ som måste bort. För att vi ska kunna ha det demokratiska samtalet behöver allmänheten veta vad det är de pratar om.

Det görs flera stora satsningar för att öka kunskapen om AI i Sverige. Vinnova, AI Innovation of Sweden och Linköping Universitet satsar på att lära ut grundläggande förståelse om tekniken genom en gratis onlinekurs.

Utbildningsplattformen heter Elements of AI och har varit väldigt framgångsrik i Finland, där den lanserades 2018 som ett samarbete mellan Helsingfors Universitet och IT-företaget Reaktor. Plattformen är avsedd att ge hela befolkningen, inte bara experter, en baskunskap i vad AI är.

VinnovaAI Innovation of Sweden och Linköping Universitet gör nu Elements of AI tillgänglig på svenska för alla. Målet är att nå 1% av den svenska befokning, drygt 100 000 personer.  

Fredrik Heinz är AI-forskare på Linköpings Universitet och en del av EU-kommissionens expertgrupp för AI. Han betonar att människan ska vara i centrum för AI-utvecklingen.

– Folkbildning är en nordisk paradgren. Jag hoppas att så många som möjligt tar chansen att lära sig mer om AI. Det finns också möjlighet att få högskolepoäng för kursen Elements of AI genom att söka till den fristående onlinekursen Grunderna i AI vid Linköpings universitet.

På mindre än ett år har man i Finland lyckats utbilda en procent av befolkningen, mer än femtiofemtusen människor, och lika många utanför landets gränser berättar Teemu Roos vid Helsingfors Universitet::

– Vi lär inte ut hur du tjänar pengar med hjälp av AI eller hur du bygger ett AI-system. Det vi ger är en generell baskunskap, en medvetenhet om vad tekniken är och hur den används.

Att nå en procent av befolkningen är också målet för den svenska satsningen.
Sverige ligger bra till inom digitalisering, nu gäller det att ta nästa steg, säger Fredrik Heinz. Han fortsätter:

AI är något som påverkar alla människor och därför är det extra viktigt att erbjuda utbildning i AI, vad det är och hur det påverkar oss. Det gör det enklare för oss att förstå konsekvenser av tekniken och hur vi kan använda den på bästa sätt.

Elements of AI
Kursen Elements of AI kommer på 15 maj på elementsofai.se. Samma kurs ges, med möjlighet till högskolepoäng, genom att söka till kursen Grunderna i AI via antagning.se. Kursen är öppen för sen anmälan även efter 15 april.