Forskningsområden
Forskning är en central del av E-Charge. Genom utvalda forskningsområden arbetar vi fram modeller och resultat för att beskriva och simulera effekterna av hur en elektrifieringsuppskalning av de långväga tunga lastbilstransporterna kan komma att se ut.

Målet är att forska på i princip alla relevanta områden kopplat till projektets utmaningar; från fordonets energiförbrukning, via dimensionering av laddare, laddstationer och påverkan på elnätet, till hur logistiksystemet påverkas. Systemets kostnadseffektivitet studeras också och i projektet ingår också att beskriva vilka policy- och regelverksförändringar som är nödvändiga eller önskvärda för att möjliggöra en omställning.
Den akademiska forskningen utförs av SEC, Swedish Electromobility Centre, genom Chalmers, Linköping Universitet, Lunds Universitet och Uppsala Universitet. Vattenfall bidrar med kunskap om elnät och som energibolag.
Projektet är i linje med EU:s mål om att minska koldioxidutsläppen från de tunga, långväga transporterna och relaterar till utvecklingen av europeiska TEN-T.
Därför forskar vi
Forskningen är viktig för utvecklingen och projektets parter och här delar Tiva Sharifi, Scania, olika perspektiv som understryker forskningens roll.
Våra forskningsområden
Logistiksystemet
Inom detta område synar vi hur förändringen i systemet kan ge effekter på kostnader och nyttor med ellastbilar.
Laddinfrastruktur
I en agentbaserad modell av transportsystemet simuleras hur trafikflödet kommer att se ut på en aggregerad nivå, hur det kommer att funka med planerad infrastruktur och vilken infrastruktur skulle kunna effektivt stödja den batterielektriska transitionen.
Elnätspåverkan
Här utforskas laddarnas påverkan på elsystemet, både med tanke på elkvalitet och hur megawattladdare kan integreras i distributionsnätet.
Lastbilarnas energiförbrukning
Här undersöks energiförbrukningen i lastbilar och hur den påverkas av olika faktorer – vilket kan ge viktiga insikter för logistikplaneringen och batteristorlek.
Batteridimensionering
Här modelleras hur batteriets livslängd påverkas av hur det laddas, bland annat beroende på cykeldjup och laddeffekt. Undersökningar görs också kopplat till tekno-ekonomisk dimensionering av batteriet för att få ett kostnadseffektivt system.
Policy
Vad krävs för att skala upp elektrifieringen och hur gör vi den hållbar? Här synas policyåtgärder och byggs kunskap om vad som kan bli viktiga policyområden för elektrifiering av tunga transporter i framtiden.