Den 15-16 januari hålls Transportforum i Linköping och under denna stora konferens kommer en rad programpunkter att vara kopplade till det arbete som utförs inom program och projekt hos Lindholmen Science Park. Bland annat så kommer resultat och framsteg kopplade till elektrifiering av tunga lastbilstransporter, ökad trafiksäkerhet med hjälp av AI och hur vi kan lösa effekt- och energibehov vid lastbilsterminaler att diskuteras. Här kan du hitta alla engagemang som är kopplade till oss!
Konferensen arrangeras av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut och hålls i Linköping. Läs mer om konferensen här.
Presentationer med koppling till Lindholmen Science Park:
När och var: 11.30 Session 10:1 Digitala ekosystem för ökad transporteffektivitet – Danssalen
Elektrifierade lastbilar formar framtidens hållbara godstransporter, och Sverige ligger i framkant. Genom det banbrytande projektet Regional Electrified Logistics, REEL, som samlar 40 aktörer och testar 70 elektriska lastbilar, utforskas nya lösningar för att skala upp och effektivisera tekniken. I denna presentation tittar vi närmare på hur digitaliseringen av nödvändiga system kan och behöver utvecklas för att driva på elektrifieringen på bästa vis.
Ted Kruse, CLOSER
När och var: 11.50 Session 10:1 Digitala ekosystem för ökad transporteffektivitet – Danssalen
Hur kan sjöfarten utnyttja digitalisering för att lyfta kvaliteten på sina tjänster? Port Community Systems (PCS) erbjuder en lösning, men dagens forskning saknar viktiga insikter ur ett försörjningskedjeperspektiv. Denna studie identifierar nyckeldimensioner som formar PCS och avslöjar hur de kan förbättra kvaliteten på sjöfartstjänster och hur smarta informationssystem kan revolutionera hela försörjningskedjan och skapa en mer effektiv och sammanhängande maritim sektor. Forskningen finansieras av Triple F och är en del av projektet Trafikslagsövergripande digitalisering: Klimateffektivitet genom ökad samordning och informationsdelning i multimodala noder: MODIG-LOG.
Abd Alla Ali Mubder Mubder, Linköpings universitet/VTI
När och var: 13.30 Session 1:2 ”Hantera transportsektorns utsläpp: Kostnadseffektivitet, acceptans och samarbete mellan länder” – Duetten
Hur kan internationell sjöfart nå ambitiösa klimatmål när globala avtal ofta saknar kraft att genomdrivas? Med skärpta utsläppsmål från IMO analyserar denna studie tre strategier för att minska koldioxidutsläpp – från idealet om globalt samarbete till realistiska lösningar som bygger på nationella och bilaterala åtgärder. Upptäck hur smarta, självverkande policys kan bli nyckeln till en grönare framtid för världens sjöfart. Forskningen finansieras av Triple F och är en del av projektet Trafikslagsövergripande digitalisering: Klimateffektivitet genom ökad samordning och informationsdelning i multimodala noder: MODIG-POL.
Saana Ollila, VTI/Linköpings universitet
När och var: 13.30 Session 6:2 Fossilfria drivmedel för tung trafik och sjöfart – Operetten
Hur ser premisserna ut för vätgasdriven tung trafik i Sverige under kommande år? Den frågeställningen utreds inom det Triple F-finansierade projektet Förutsättningar för vätgasdriven tung trafik. Genom att analysera infrastruktur, tillverkning och synergier inom industrin ämnar projektet ge åkerier ett trovärdigt beslutsunderlag för framtida investeringar och visa vägar mot en snabbare omställning till fossilfria godstransporter. Projektet jämför även hur vätgasdrift står sig mot andra fossilfria alternativ.
Karl Jivén, IVL Svenska Miljöinstitutet
När och var: 13.52 Session 6:2 Fossilfria drivmedel för tung trafik och sjöfart – Operetten
Sjöfarten står inför en stor omställning då både Internation Maritime Organization (IMO) och EU vill fasa ut fossila bränslen. Men hur ska övergången genomföras i praktiken? Ett svar kan finnas i Interreg-projektet Blue Supply Chains, som leds av CLOSER och där forskare och näringsliv, ledda av IVL Svenska Miljöinstitutet, i samverkan tagit fram en nationell strategi för bunkring och laddning av fartyg i svenska hamnar. Genom en kombination av analyser, intervjuer och pilotstudier har projektet identifierat vägen framåt – en strategi som inte bara stödjer sjöfartsbranschen utan också bidrar till ett hållbart samhälle i stort.
Karl Jivén, IVL Svenska Miljöinstitutet
När och var: 14.25 Session 11:7 Cykling utanför tätort – Spegelsalen
Längre fordonståg, High Capacity Transport (HCT), kan leda till lägre kostnader, ökad energieffektivitet och minskade koldioxidutsläpp. Men hur påverkas säkerheten för cyklister? Medan tidigare tester genomfördes i en kontrollerad inomhusmiljö, har det inom CLOSER-projektet HCT Duo Demo testats med längre fordonståg i verklig trafik för att säkerställa både klimatnytta och trafiksäkerhet. Välkommen att ta del av resultaten!
Jesper Sandin och Katja Kircher, VTI
När och var: 15.30 Session 1:3 Tillgänglighet för alla? – Duetten
Under agendapunkten presenteras och diskuteras resultat från fyra olika projekt, med titlarna: "Tillgänglighet och socioekonomi: lokaliseringens betydelse för olika befolkningsgruppers tillgänglighet", "Transportfattigdom - vad är det, och hur går det att mäta?", "Transporternas ekonomiska överkomlighet" och "Är vi på väg åt rätt håll? – Kollektivtrafikens tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning (”Nyheter från Trafikanalys måluppföljning”)"
Moderator: Malin Andersson, Drive Sweden
När och var: 15.30 Session 6:3 Systemsyn vid utrullning av elfordon – Studion
Under agendapunkten presenteras och diskuteras resultat från tre olika projekt, med titlarna: "A Large-Scale Empirical Analysis of Electric Vehicle Usage and Charging: Operational Demands and Infrastructure Implications", "Elbilars påverkan på lokala elnät" och ""Electric Road - The Enabler of Emission-Free BRT in Trondheim?".
Moderator: Magnus Karlström, Lindholmen Science Park
När och var: 15.30 Session 7:3 Omställning mot elektrifierade godstransporter – Wallenbergssalen
Batterielektriska tunga lastbilar implementeras i urbana och regionala logistikflöden i allt större utsträckning. Prototyp- och serietillverkade fordon har körts i en mängd olika applikationer i bland annat det av FFI finansierade initiativet REEL. I projektet E-Charge tas ett ytterligare steg i den tekniska utvecklingen av batterielektriska lastbilar. Fordon med större batterikapacitet demonstreras och laddinfrastruktur med upp till 1 MW laddeffekt implementeras för att demonstrera och förstå hur långväga transporter ska kunna elektrifieras framöver. Under Transportforum kommer de initiala resultaten från drift av logistikflöden i systemdemonstrationen att presenteras.
Nikita Zaiko, Lindholmen Science Park
Var och när: 16.24 Session 7:3 Omställning mot elektrifierade godstransporter – Wallenbergssalen
Elektrifiering av vägtransporter är nyckeln till att minska Sveriges transportrelaterade koldioxidutsläpp. Men för åkeriföretag är övergången från diesellastbilar till eldrivna alternativ fylld av utmaningar – från höga initialkostnader till osäkerheter kring laddinfrastruktur och räckvidd. Den här studien belyser de avgörande faktorerna och ger insikter för att stötta åkerier i den komplexa omställningen till fossilfria transporter. Forskningen finansieras av Triple F och är en del av projektet EVÅLUTION – Elektrifieringens utveckling ur ett åkeriperspektiv.
Sabrina Brunner, VTI/Linköpings universitet
När och var: 16.42 Session 7:3 Omställning mot elektrifierade godstransporter – Wallenbergssalen
Elektrifiering av tunga vägtransporter är en nyckel till minskad miljöpåverkan och en fossilfri framtid. Men hur övervinner vi utmaningarna? Genom samordning mellan logistikleverantörer och varuägare kan kostnads- och logistikrelaterade hinder hanteras, vilket för oss närmare en grönare transportsektor. Den här studien visar hur samarbete kan bana väg för framgångsrik implementering av batteridrivna tunga elfordon och revolutionera logistiken. Forskningen utförs inom projektet E-Charge.
My Jobrant, Linköpings universitet
När och var: 10.00 Session 6:4 Incitament för mer hållbara transporter – Operetten
Företag med egna klimatmål, som Science-Based Targets, står inför nya politiska och tekniska förutsättningar. EU:s Fit for 55-paket ställer krav på minskade utsläpp samtidigt som fossilfria transportalternativ, som ellastbilar och biodrivmedel, blir alltmer tillgängliga. Transportköpares roll är avgörande för att driva efterfrågan på hållbara lösningar och minska utsläppen, men resultaten visar att frivilliga klimatåtgärder inte räcker för att nå målen. Hör mer om vad som kan krävas, baserat på resultat från det Triple F-finansierade projektet Frivilliga klimatåtaganden på godstransportområdet – hur kan de bidra?
Tobias Gustavsson Binder, IVL Svenska Miljöinstitutet
När och var: 10.54 Session 7:6 Hållbara godstransporter i städer med exempel på användning av elektrifierade fordon – Danssalen
Hållbara transporter är avgörande för framtidens samhälle, men bristen på trovärdig hållbarhetsdata skapar utmaningar för transportköpare. Genom en pilotstudie inom HITS testas en vision om realtidsdelning av hållbarhetsdata – en del av det så kallade ”physical internet”. I projektet kopplas hållbarhetsdata till paketförsändelser i Stockholm och Södertörn för att analysera effekterna av att gå från dagdistribution till off peak-leveranser. Tidiga resultat visar på ökad transporteffektivitet, minskad miljöpåverkan och förbättrad arbetsmiljö för chaufförer, vilket stärker viljan att driva mot hållbara lösningar. CLOSER är en av parterna som är med i projektet.
Elisabeth Hörnfeldt, Scania
När och var: 11.06 Session 6:4 Incitament för mer hållbara transporter – Operetten
Ellastbilar spelar en avgörande roll för att nå EU:s klimatmål, men försäljningen går långsamt. Miljözoner klass 3, där endast el-, vätgas- eller biogasdrivna fordon tillåts, kan bli ett kraftfullt verktyg för att skynda på övergången. En ny studie från det Triple F-finansierade projektet Miljözon klass 3 lastbilar visar att dessa zoner har potential att öka elektrifieringen i städer, stöds av kommunala trafikpolitiker och kan genomföras utan större påverkan på näringslivet.
Tobias Gustavsson Binder, IVL Svenska Miljöinstitutet
När och var: 11.12 Session 7:6 Hållbara godstransporter i städer med exempel på användning av elektrifierade fordon – Danssalen
Inom projektet LEELA, Lokala energisystem för laddning av lastbilar vid terminaler, som drivs av CLOSER och finansieras av Triple F, utforskas det hur solpaneler och batterisystem på logistikterminaler inte bara förbättrar energieffektiviteten, utan också sänker kostnaderna för lastbilsflottans laddning. Presentationen kommer att ge en överblick över framtida steg för implementering och vilka nya utmaningar vi står inför för att fortsätta driva på användningen av förnybar energi inom transportsektorn.
Janis Danebergs, CLOSER
När och var: 12.30 Session 6:5 Elbilsanvändningen i Sverige – Operetten
Under sessionen presenteras resultat från fyra olika initiativ med titlarna "Vilka hushåll väljer en elbil – en studie av nybils- och andrahandsmarknaden", "Storskalig elektrifiering - Elbilens geografi", "Effekter av laddinfrastruktur på benägenheten att köpa laddbar bil" och "Utvärdering av publik laddning i Stockholm". Modererar samtalen efter varje presentation gör Drive Swedens programchef Malin Andersson.
Moderator: Malin Andersson, Drive Sweden
När och var: 12.35 Session Tema Cikularitet: Cirkulära flöden och transporter – Musikalen
I denna session, som består av både presentationer och en paneldiskussion, diskuteras hur befintliga transporter kan nyttjas för nya cirkulära flöden och hur smarta logistiklösningar kan möjliggöra för en ökad återanvändning. Dessutom kommer panelisterna att prata om transporternas roll i en cirkulär ekonomi och om eventuella intressekonflikter och utmaningar som kan uppstå mellan rådande trender och en ökad cirkularitet. Deltar gör bland andra Klas Hjort, LTH, som är aktiv inom ASTER och nyligen slutrapporterade det Triple F-finansierade projektet Smarta Fossilfria Returer.
Klas Hjort, LTH
När och var: 14.30 – Operetten
I denna workshop, arrangerad av Drive Sweden och SAFER kan du få verktygen du behöver för att använda AI i arbetet med att förbättra trafiksäkerheten i din stad! Under workshopen kommer experter att ge en grundläggande förståelse för AI, praktiska råd om hur du kan komma igång, samt insikter från verkliga fallstudier, före deltagarna tillsammans identifierar trafiksäkerhetsutmaningar och undersöker hur AI kan hjälpa till att prioritera och lösa dessa. Lämna workshopen inspirerad och redo att ta steget mot säkrare och smartare stadsmiljöer!
Moderatorer: Malin Andersson, Drive Sweden & Magnus Granström, SAFER
När och var: 15 jan 10.00-17.00 och 16 jan 08.30-15.30 – Utställningen
I CLOSER-projektet HCT Duo Demo har projektdeltagarna testat användningen av längre fordonskombinationer för transporter på sträckan mellan Hallsberg och Örebro. Syftet var bland annat att utreda vilka effekter nyttjandet av det längre fordonsekipaget hade på transporteffektivitet, transportkostnader och trafiksäkerhet. Välkommen till vår monter för att ta del av resultaten och att diskutera hur vi tar dem vidare!
Daniel Moback, CLOSER och Dino Keljalic Region Örebro
När och var: 15 jan 10.00-17.00 och 16 jan 08.30-15.30 – Nedre Bistron
Inom Triple F pågår ett initiativ för att stärka nordiskt samarbete för omställningen till ett fossilfritt godstransportsystem. Arbetet utgår från en SWOT-analys som kartlägger nuläget för fossilfria godstransporter i Norden och identifierar styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Kom och hör mer om hur vi tillsammans med aktörer från de nordiska länderna tagit resultaten vidare och hur vi vill driva på arbetet framöver!
Sofia Löfstrand, Petra Stelling, Kristina Andersson och Francisco Marquez, Triple F
I CLOSER-projektet HCT Duo Demo har projektdeltagarna testat användningen av längre fordonskombinationer för transporter på sträckan mellan Hallsberg och Örebro. Syftet var bland annat att utreda vilka effekter nyttjandet av det längre fordonsekipaget hade på transporteffektivitet, transportkostnader och trafiksäkerhet. Postern fokuserar till stor del på resultat kopplade till de effekter HCT-ekipage har på både transportsystemet och utsläpp för transporterna.
Magnus Swahn, Conlogic