I slutet av 2025 ska den nya spårvägen till Lindholmen stå klar. Enligt Göteborgs stad väntas 700-miljonersprojektet hålla både tidplan och budget.
- Vi är en bra bit in nu, Christer Niland, chef för avdelningen stora projekt på exploateringsförvaltningen.
Sedan över ett år tillbaka pågår arbetet med att anlägga en ny spårväg som ska gå ut till Lindholmen. Byggnationen har initialt försenats i flera år men strax innan sommaren 2023 kunde kommunen till slut sätta spaden i marken.
– Vi är en bra bit in nu. Vi har passerat någon slags gräns där den största delen av arbetena som äger rum under mark är klara, säger Christer Niland, chef för avdelningen stora projekt på exploateringsförvaltningen.
Spårvägen kommer att gå via Frihamnen där det ska byggas en ny stadsdel med cirka 4 000 bostäder någon gång under de kommande tio åren. Projektet har dock legat pausat sedan slutet av 2017 och ännu är det osäkert när projektet sätts igång igen.
Ett stenkast från hållplatsen Lindholmen pågår även bygget av Karlastaden, där märkesbyggnaden Karlatornet redan står färdig.
– Om man går ut och tittar nu kan man bli lite överraskad att spåret ligger högre än omgivande mark, framförallt i Frihamnen. Det är för att spåret läggs dit först och det är den marknivå som troligen blir aktuell för den kommande stadsutvecklingen på Frihamnen, säger Christer Niland.
Projektledaren Mikael Andersson berättar att man nyligen har kopplat på spåret mot Hisingsbron och Hjalmar Brantingsgatan och nu är planen att fortsätta lägga spår vidare mot Lindholmen, där det ska byggas en vändslinga.
Andersson berättar också att vid Lindholmsallén ska det byggas murar längs spåren och i nuläget har man satt upp fundament för dessa murar.
Enligt honom har arbetet än så länge rullat på utan några större hinder på vägen.
Totalt väntas utbyggnaden kosta 700 miljoner kronor, enligt 2020-års prisnivå.
– Vi håller tidplan och budget. Spårvägssträckan kommer att stå klar i tid, till årsskiftet 25/26, säger Mikael Andersson.
När arbetet är färdigt kan det bli aktuellt med två spårvagnslinjer som åker ut till ändhållplatsen Lindholmen, via den andra nya hållplatsen Frihamnen.
Beslut i frågan fattas dock först sommaren 2025, enligt Västtrafik.