Ett initiativ som kan förändra stadslivet i Europa är precis i startgroparna. Projektet medfinansieras av EU och ska utveckla en interaktiv plattform byggd på Göteborgs Stads digitala tvilling. Syftet är att skapa en mer jämlik och tillgänglig stadsmiljö, för att möta behoven hos alla invånare och besökare.
Projektet heter ”European Citiverses Uniting for Inclusiveness” och ligger inom EU:s program Digitala Europa. Det leds från Göteborg och samlar ett tvärsektoriellt team från hela Europa. Målet är att göra stadens besöksmål och arenor tillgängliga för såväl invånare som besökare, där inkludering sätts i första rummet.
– Genom att sammanföra privata företag, den offentliga sektorn, akademin och civilsamhället kommer vi att bygga en stad och ett samhälle där alla känner att de hör hemma. Detta projekt är ett bevis på kraften i samverkan mellan experter över hela Europa, säger Johan Löfvenholm, vd på Lindholmen Science Park.
Familjer behöver ofta överväga de kombinerade behoven hos vissa familjemedlemmar, såsom fysiska hinder, kognitiva utmaningar, åldersrelaterade problem, ångest eller språkförståelse, före, under och efter ett besök i staden. En skräddarsydd och interaktiv digital tvilling av Göteborg integrerad med en AI-assistent gör att människor kan planera besöken, bekanta sig med utrymmen och uppleva staden på ett bekvämt sätt via sin egen dator, smartphone eller surfplatta. Detta kan ta bort många av de fysiska och mentala hinder som försvårar fullt deltagande i stadslivet.
– Genom detta projekt ställer vi destinationen Göteborg i framkant av den digitala utvecklingen. Genom research och att lyssna till behoven hos familjer och barn med kombinerade behov så skapar vi miljöer, fysiska och digitala, där alla är välkomna, säger Anna Wennblad, Programansvarig Xperience Next vid Lindholmen Science Park.
Ambitionen inom projektet är att leverera en skalbar, replikerbar produkt som kan tillämpas på städer över hela Europa. Detta kommer att sätta en ny standard för digital inkludering och hållbar stadsutveckling.
Projektets officiella start i oktober markerar början på en två och ett halvt år lång resa, med den första spännande milstolpen satt till första halvåret 2025. Då siktar teamet på att ha en prototyp av den tekniska lösningen som kommer att vara grunden för den tillgängliga digitala tvillingen som gör att användare kan utforska Göteborg virtuellt på ett nytt och inspirerande sätt.
Projektets leds av Lindholmen Science Park genom innovationsprogrammen Xperience Next och Visual Arena. Övriga projektpartners är Göteborgs Stad, Göteborg & Co, Our Normal Association, Virtuell Design, RISE, Future Memories, Younite (Finland), University of Twente (Nederländerna), The Point Labs (Rumänien), ICEBERG Plus (Rumänien) och GATE Institute (Bulgarien).