Systemdemonstration

Det huvudsakliga målet i E-Charge är att genomföra en systemdemonstration med batterielektriska prototypfordon som ska användas i verkliga, långväga logistikflöden – utan att påverka dagens kör- och vilotidsregler. För att detta ska fungera måste fordonen kunna laddas med högre effekter, därför kommer så kallad megawattladdning, MCS, att användas på olika laddplatser.
En grundsten för projektet är att lastbilarna i systemdemonstratorn ska kunna användas på samma vis som motsvarande lastbilar med förbränningsmotor och följa lagstadgade kör- och vilotidsregler. Detta innebär att fordonen ska klara att köra fullastade i 4,5 timme och att det under förarens rast om 45 minuter måste vara möjligt att kunna ladda fordonet med energi för ytterligare 4,5 timmes körning. För detta krävs högre laddeffekt än vad nuvarande CCS-standard kan ge och fordon och laddare behöver konstrueras enligt kommande MCS-standard.
Projektparterna arbetar intensivt för att få MCS-tekniken på plats och för att kunna följa den kommande standarden. Inom projektet kommer vi dock att ha ett logistikflöde som enbart förlitar sig på CCS-standarden och i andra, förberedande logistikflöden börjar parterna testa lastbilarna i verkliga logistikflöden redan före MCS-standarden är klar, med hjälp av den redan existerande CCS-standarden.
Här kan ni hitta mer information om logistikflödena och andra viktiga milstolpar för systemdemonstratorn i takt med att de tas i drift.
Logistikflöde 1 - DB Schenker/Scania

DB Schenkers Scanialastbil som trafikerar det första logistikflödet inom E-Charge. Foto: Lindholmen Science Park.
Det första logistikflödet inom E-Charge trafikeras av DB Schenker, som kommer att transportera gods mellan Jönköping och Södertälje. Detta första viktiga steg kommer att ge lärdomar för projektparterna inför att fler logistikflöden ska starta.
Fordonet som DB Schenker använder är Scanias mest avancerade helelektriska lastbil för fjärrtransporter. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, vilket innebär sju batterier. Fordonet har utrustats med extra batterier för att klara att operera under nordiska förhållanden med 64 ton GTW och 24 meters längd utan laddning på en sträcka på ungefär 300 km.
Laddningen av fordonet kommer ske med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler.
Demonstrationen i logistikflödet kommer att pågå i 12 månader.
Ytterligare tre logistikflöden kommer att trafikeras inom ramen för E-Charge. Dessa presenteras här när de är igång.