Hoppa till huvudinnehåll

”De avslöjar inte alla hemligheter”

tisdag, april 12, 2022

I september är det val. För partierna är det avgörande att nå ut och attrahera röster. Men hur tänker och agerar partierna? Gäst i ett nytt avsnitt av Medier & demokrati-podden är Marie Grusell, forskare i politisk kommunikation och en av tre författare till aktuella boken Politik är att vinna. Boken skildrar och analyserar hur moderna valkampanjer drivs.

Valrörelserna är demokratins motsvarighet till idrottens slutspel. Det är då mötet mellan politikens företrädare och väljarna är som intensivast. Det är då det avgörs vilka partier som samlar flest röster och vinner makten. I mötet mellan partierna, deras agendor och väljarna har medier en central roll för demokratin. I Politik är att vinna har författarna – utöver Marie Grusell är det Niklas Bolin, docent i statsvetenskap och Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalistik – de tre senaste valrörelserna i fokus: 2010, 2014 och 2018. Perioden fångar ett decennium där ny teknik och nya medieformer i ett accelererande tempo stöpt om medielandskapet. Mobilen är i centrum, sociala medier och andra plattformar har slagit igenom.

Partierna har behövt tänka innovativt och rekrytera nya kompetenser för att kommunicera framgångsrikt i en tid när väljarna också är mer rörliga.
– Det finns stor kunskap och kompetens om vilken mediekanal som passar till vad. Mer data ökar också partiernas möjligheter att göra målgruppsanalyser, menar Marie Grusell.
En kanal som väcker nyfikenhet är Tiktok. Vilken roll får den i höstens val?
– Vi vet att Tiktok är för unga i första hand. Det ska faktiskt bli väldigt spännande att se om det blir skillnader jämfört med andra sociala medier.

Avslöjar inte allt
De tre författarna – alla knutna till DEMICOM vid Mittuniversitetet med inriktning på demokrati och kommunikation – har intervjuat partisekreterarna och deras kommunikationsexperter. Marie Grusell upplever att funnits en generositet i att berätta.
– Men de avslöjar inte alla hemligheter.

Vad kan mediechefer och reportrar lära av er bok?
– De kan få en ökad insikt hur partierna tänker, hur mycket kraft och energi som läggs bakom kampanjarbetet och vilka kanaler som är viktiga.
Forskningen visar att traditionella medier fortfarande har stor betydelse. Kanske till och med större än tidigare – tack vare sociala medier. Däremot tycker inte partierna att lokala medier har alls samma betydelse som tidigare. En trendmässig utveckling som, enligt Marie Grusell, stämmer i ”tabellform” men där samtalen med partierna speglar en delvis annan bild.
Om Marie Grusell själv skulle lansera ett nytt parti i höst. Hur skulle hon tänka kommunikativt då? Den som lyssnar får höra.

LYSSNA PÅ ELLER LADDA HEM PODDEN HÄR