Hoppa till huvudinnehåll

Drömmen om eldrivna passagerarflygplan växlar upp

onsdag, maj 31, 2023

I början av juni flyttar Heart Aerospace sitt huvudkontor till Lindholmen Science Park-området och förstärker innovationsklustret inom hållbara och elektrifierade transporter. Vi fick en pratstund med Christina Zander, Kommunikationschef, om milstolpar och utmaningar.

eldrivet flygplan i luften

Bild: Heart Aerospace

Vad gjorde att ni valde att satsa i Göteborg och senare Lindholmen? 

- Göteborg har utmärkt sig som en drivande kraft inom elektrifiering med hög koncentration av forskningsanläggningar och företag med fokus på elektriska fordon. Lindholmenområdet är verkligen samlingspunkten för elektromobilitet i Europa. Det ligger också centralt, vilket kommer att underlätta för våra anställda och besökare.

När går flytten? 

- Vi börjar att flytta in nästa vecka till vårt nya huvudkontor, som kommer att finnas i Semcon-huset. 

Vilka milstolpar har varit viktiga i er väg mot framgång?

- Heart Aerospace startade som en avknoppning på ett forskningsprojekt och företaget fick sin första finansiering via den amerikanska teknologistartacceleratorn Y Combinator. Sedan dess har Heart Aerospace steg för steg vuxit, tagit in nya investerare och ordrar samt utvecklat sin produkt. Idag är vi drygt 200 anställda från 30 olika länder, med över 100 flygteknikexperter som har arbetat med över 100 flygplansprogram och certifierat flygplan på fem kontinenter.

Varför är det så viktigt att satsa på eldrivna flygplan?

- I takt med att flygandet ökat de senaste decennierna har också utsläppen från flygplan ökat, trots att flygplanen i sig har blivit mer bränsleeffektiva. Detta fick ett abrupt stopp under pandemin, men nu när vi öppnar upp världen igen är utsläppen tillbaka till där de var innan pandemin. Men det stannar inte där. Globalt sett är flygresor fortfarande bara i sin linda. Endast 20% av världens befolkning har någonsin flugit på ett flygplan, vilket betyder att det finns över sex miljarder människor världen över som aldrig har varit i luften. Och när de börjar ansluta till denna fantastiska infrastruktur kommer utsläppen att öka exponentiellt. Så vi måste bryta denna trend. Flygbolagen gör många bra saker, från bättre ruttplanering, till högre belastningsfaktorer, till att blanda in biobränslen, göra offset och köpa flygplan med effektivare jetmotor. Det är jättebra. Men det räcker inte när resor med flyg växer globalt 5 % varje år. Vi behöver ny teknik och en ny generation flygplan som helt kan minska koldioxidutsläppen från flygresor.

När har ni som mål att det första eldrivna passagerareflygplanet ska vara i luften? 

- Heart Aerospace utvecklar det regionala elflygplanet ES-30 och siktar på att den ska tas i bruk år 2028. ES-30 är i sin preliminära designfas, vilket innebär att vi är i färd med att välja våra nyckelpartners och leverantörer. Testflygningar är planerade till år 2026.

- ES-30 är ett regionalt elektriskt flygplan med en standardplatskapacitet på 30 passagerare som drivs av elmotorer med batteridriven energi. ES-30 kommer att ha en helt elektrisk nollutsläppsräckvidd på 200 kilometer, en utökad räckvidd på 400 kilometer, allt inklusive typiska flygbolagsreserver.

Vad är största utmaningen till att ni ska hålla tidsplanen?

- Vår största utmaning är att se till att alla delar som behövs för att utveckla, bygga och leverera ett flygplan - från design av flygplanet, rekrytering av rätt talang till certifieringsprocesser, leverantörskedja et c, fortskrider på ett synkroniserat sätt. Att certifiera ett nytt flygplan är utmanande och det är därför vi har valt att fokusera på att förnya drivlinan och hålla många andra delar av planet så konventionella som möjligt – det första målet är att få planet att lyfta! Därför använder vi oss av befintliga leverantörer där det är möjligt, för att minska risker och kostnader.

Ca 30 000 personer verkar på Lindholmen dagligen, har ni hälsning till de som är nyfikna på er?

- Vi på Heart Aerospace ser verkligen fram emot att flytta in i våra nya lokaler och bli en del av Lindholmens inspirerande innovationshub. Vi ses!

fasad och människor med massa himmel

Heart Aerospace besöker nya huvudkontoret i Semcon-huset, Lindholmsallén.