När samhället förändras, förändras också yrken och utbildningarna till dessa. Det märks på gymnasieskolornas utbildningar.
– Vi har ett ökat söktryck till El- och energiprogrammet som jag tror beror på att eleverna ser att elektrifiering är framtiden på många olika områden, säger Martin Harari Turesson, lärare på El- och energiprogrammet på Lindholmens tekniska gymnasium.
När saker som tidigare var manuella eller drevs av förbränningsteknik blir eldrivna, ökar behovet av el i samhället men också behovet av arbetskraft med kompetens inom el och energi. Elektrifieringen påverkar framför allt elevernas behov av ellära, elektronik och elsäkerhet kring arbete med batterier.
– Våra elever kommer i direkt kontakt med alla delar av elektrifieringen som ska genomföras i verkligheten. Det handlar exempelvis om installationer av laddstolpar, solcellsanläggningar, värmepumpar, nya elmätare och felsökning i elsystem, förklarar Martin.
Elektrifieringen ökar även utbildningens behov av samarbete med branschen.
– I samband med Novos (Northvolt och Volvo) etablering här i Göteborg, arbetar vi med att bli en del i Competence center som ska se till att det finns utbildad personal inom området. Därför kommer vi att öka antalet elever på El- och energiprogrammet med 25% och fördubbla antalet elever på inriktningen Automation. Vi hoppas kunna erbjuda våra elever praktik på Northvolts fabrik i Skellefteå för att de ska vara maximalt förberedda att dra igång produktionen direkt när Novos fabrik öppnar i Göteborg, säger Martin.