Teknikbranschen förändras ständigt, så det finns behov av att anpassa sina kunskaper till ny teknik och nya arbetssätt. Detta är en av anledningarna till att Ericsson Garage skapades – ett innovativt nav inom Ericsson där medarbetare kan utforska och testa nya idéer för att se om det går att bygga verksamheter på dem.
Syftet med garaget är även att uppfylla Ericssons samarbets- och hållbarhetsåtaganden, eftersom många av projekten i navet är inriktade på att skapa goodwill inom hållbarhet.
Ericsson Garage, som startade för ungefär fem år sedan på Ericssons anläggning på Lindholmen Science Park, är en plats där bland annat begrepp som sensorer, stadsjordbruk, bikupor och trafiksäkerhet har uppstått. Många av dessa projekt är utvecklade av Ericssons anställda tillsammans med studenter, praktikanter, sommarvikarier, forskare och externa partners som Volvo och kommuner. Detta bidrar till informationsutbyte och möjlighet att ligga i framkant inom teknik och innovation. Garaget erbjuder en arbetsmiljö som gör det möjligt för både anställda och företag att öka sina kunskaper. Med seniorutvecklaren och produktägaren Rikard Mattsons egna ord ”du måste ligga på topp som IT-företag annars försvinner du”. Och Garaget är ett sätt att hänga med.
Det är frivilligt att arbeta i Garaget där Ericssons anställda, med godkännande från sina chefer, kan ta lite tid från sina normala uppgifter och arbeta med andra projekt som de brinner för. Denna passion har till exempel skapat ett projekt med drönare som kommunicerar och tar emot insikter från ett telekommunikationsnätverk, som Fredrik Flyrin, intrapreneur på Ericsson, arbetar med. Andra projekt från Garaget har också integrerats i Ericssons befintliga portföljer. Ett sådant projekt är en teknik som innebär att självkörande bussar kan ansluta till Ericssons 5G-nätverk och som använder geofencing för att skydda utsatta fotgängare och förhindra kollisioner. Ett annat av de projekt som Mattson arbetar med, är en webbaserad och mobil träningsapp som gör det möjligt för alla Ericsson-anställda över hela världen att tävla mot varandra i olika tävlingar. Betaversionen av denna app har lanserats. Ulf Wennerlöf, mjukvaruutvecklare på Ericsson, arbetar även med en teknik där virtuell verklighet kombineras med beröringskänsliga handskar. Tanken bakom denna teknik är att ersätta tangentbord och mus med ett virtuellt tangentbord som syns via VR-glasögon. Det här är bara några av de innovativa idéer som kommit från Garaget.
Lindholmen Science Park bidrar med många fördelar eftersom många av de företag Garaget arbetar med finns etablerade på området. Mattson säger att ”Garaget har en jättebra relation med andra företag, och vi kan hjälpa varandra tack vare Lindholmen Science Park”. Han säger att det är enklare att hålla sig uppdaterad om olika tekniker när du har tillgång till de företag som utvecklar dem. Helena Asztalos, Site Engagement and Communication Officer på Ericsson, tror att lokaliseringen på Lindholmen Science Park underlättar innovativa samarbeten med akademier och affärsverksamheter. Hon säger att ”när företag samarbetar och bidrar med sina olika kunskaper kan vi uppnå så mycket meroch ha mycket roligare”.
Enligt Jonas Wilhelmsson, chef för innovation och hållbarhet på Ericsson Garage, har Lindholmen Science Park varit ”en absolut fördel för alla projekt i Garaget, eftersom projekten alltid involverar externa partners, som också har sina lokaler inom området, från akademiska institutioner till de olika företag som är representerade här”. Garaget rekryterade även studenter som arbetade med olika projekt i somras och en av dem, Atdhe Bela, säger att ”detta är en miljö med en progressiv strategi för vetenskap och teknik, vilket får en att känna sig lycklig som student”.
Av Simon Boahen, Jobbsprånget