Hoppa till huvudinnehåll

Kraftsamling för att driva grön omställning av handel och konsumtion

torsdag, december 14, 2023

Lindholmen Science Park, Svensk Handel, Handelshögskolan i Stockholm och Swedish Incubators and Science Parks har ansökt om att bli ett program inom ramen för Impact Innovation, Sveriges innovationssatsning för 2030-talet. Med framstående branschaktörer som IKEA, Axel Johnson, ICA, Boozt, Systembolaget och Västra Götalandsregionen som core partners är målet med programmet, som går under namnet RE:CORE, att uppnå en regenerativ konsumtion och handel fram till år 2035.

RE:CORE

RE:CORE ska vara pådrivande i den gröna omställningen av handeln och konsumtion. I ansökan betonas vikten av transparens, nudging och en övergång från linjära till cirkulära affärsmodeller. Även behovet av internationellt samarbete, samverkan mellan olika branscher, myndigheteter och akademin samt att ligga i framkant inom AI för att uppnå målen med programmet framhålls.

Programmet svarar upp på vår tids kritiska miljöutmaningar. Med ekologiska kriser och aldrig tidigare skådade klimatförhållanden syftar programmet till att påskynda utvecklingen mot att avsevärt minska Sveriges ekologiska fotavtryck från konsumtion.

RE:CORE är grundat på fem viktiga principer - Rethink, Reduce, Reexperience, Recycle och Regenerate. Dessa principer utgör grunden för programmets ambition att driva projekt som skapar hållbara konsumtionsvanor inom dagligvaror, sällanköp och upplevelser. Att konsumenter köper rätt varor och rätt mängd, men också att förlänga produkters livslängd och att främja en utveckling som innebär att inom tio år är majoriteten av produkter som säljs till konsumenter återanvända.

Det breda engagemanget från programmets sex stycken core partners, och ytterligare över 20 marknadsaktörer som gått in som supporting partners, visar på branschens starka stöd för RE:COREs strategi och vision.

Svensk Handels VD, Sofia Larsen, framhäver handelns betydelse för Sverige ekonomi och dess potential att driva en grön omställning på både nationell och internationell nivå:

- Handeln är inte bara en vital del av Sveriges BNP, skatteintäkter och sysselsättning, utan spelar också en central roll i att engagera allmänheten i miljöfrågor då konsumtion är en integrerad del av svenskarnas vardag.

Lindholmen Science Parks VD, Tord Hermansson, lyfter vikten av samarbete för att kunna möta en föränderlig värld där utmaningarna blir allt mer komplexa:

Det är just genom en samlad kraft från näringslivet, akademin och samhället som vi kan möta utmaningar med enastående lösningar. Innovationskraften som genereras genom detta partnerskap blir inte bara en respons på problemen, utan en motor för framsteg och grön tillväxt.

Impact Innovation

Impact Innovation är Sveriges innovationssatsning för 2030-talet. En strategisk och långsiktig kraftsamling där man tillsammans löser globala samhällsutmaningar och ökar takten på omställningen till ett hållbart samhälle. Genom nya samarbeten och nya arbetssätt sker innovationer som skapar långsiktiga lösningar på globala samhällsutmaningar och stärker Sveriges globala konkurrenskraft.

Impact Innovation är ett initiativ av Energimyndigheten, Formas och Vinnova som bygger vidare på tidigare samarbete kring strategiska innovationsprogram.

Initierat av

Lindholmen Science Park, Svensk Handel, Handelshögskolan i Stockholm, Swedish Incubators and Science Parks

Core Partners

Axel Johnson, Boozt, ICA, IKEA, Systembolaget, Västra Götalandsregioners

Supporting Partners

Adlibris, Apotea, Apoteket, AxFoundation, Business Sweden, Cellbes, Clas Ohlson, Coop, eEquity, Hages, H&M, KappAhl, Kjell & Company, Lindex, LYKO, Mio, NetOnNet, Nordic Nest, Riksidrottsförbundet, Stadium, Vellingeblomman.

Vill du veta mer?

Woman smiling into the camera

Josephine Darlington

ASTER
Programansvarig