Hoppa till huvudinnehåll

Revere – en unik forskningsinfrastruktur på Lindholmen

tisdag, maj 18, 2021

På Lundbyvass inom Lindholmen Science Park-området ligger bakom en lite anonym garagedörr forskningslabbet Revere. Där hittar man både lastbilar och personbilar i full skala och mindre radiostyrda modellfordon. Revere står för Resource for Vehicle Research at Chalmers och forskningscentrumet fokuserar på självkörande fordon, aktiv säkerhet och fordonsdynamik.

Genom att anpassa fordonen för olika forskningsprojekt och förse dem med sensorer och utrustning för dataloggning, kommunikationsteknologi med mera kan data samlas in och teorier finslipas och verifieras. De mindre fordonen används oftast i undervisningen av studenter. 

– Till oss kan fordonsforskare och företag i transportbranschen komma med sina idéer och projekt för att få hjälp att ta dem från teori till verklighet, säger föreståndaren Fredrik von Corswant.

Revere firade i början av 2021 fem år. En stark ambassadör för satsningen är Lindholmen Science Park ABs styrelseordförande Anna Nilsson Ehle.

– Revere är en ovärderlig pusselbit i den palett av experimentinfrastrukturer som behövs för att kunna pröva och utveckla idéer – från forskning till färdiga produkter och tjänster inom avancerade förarstöd och självkörande teknologier. Det unika är att man möjliggör tidiga experiment i riktiga fordon där studenter och forskare möter verkliga miljöer och får samarbeta med industrins bästa kompetenser, säger Anna Nilsson Ehle.

Revere är en viktig del i Västsveriges forsknings- och innovationsinfrastruktur inom mobilitet och mjukvaruutveckling tillsammans med bland annat MobilityXlab, AI Sweden och AstaZero

Västra Götalandsregionen har finansierat Revere sedan start.

– Revere är en viktig del i Västsveriges forsknings- och innovationsinfrastruktur inom mobilitet och mjukvaruutveckling tillsammans med bland annat MobilityXlab, AI Sweden och AstaZero, säger regionutvecklare Hans Fogelberg. 

Revere arbetar en hel del med långa fordon och fordonskombinationer, exempelvis en dragbil som kopplas ihop med två trailers och en boggikärra (dolly) till ett HCT-fordon, High Capacity Transport. Sådana ekipage är längre än vad som är tillåtet att köra på allmänna vägar i Sverige idag. Fordonslabbet forskar och testar exempelvis hur långa fordonskombinationer kan stabiliseras så att de inte välter. Att göra tester i verkligheten ger mer och tillförlitligare information än vad enbart datorsimuleringar kan ge. 

Data som skapas i testfordonen laddas automatiskt upp till Reveres molnserver. Det senaste tillskottet är data från en buss, som i början av 2021 körs i reguljär trafik mellan två städer i Indien. I anslutning till molnservern erbjuder Revere även möjligheter att analysera data i ett beräkningskluster, som möjliggör exempelvis träning av system för maskininlärning.

I labbets regi studeras även mer humanistiska aspekter med koppling till fordonsforskning, exempelvis förarbeteenden och hur omgivande trafikanter uppfattar samspelet med självkörande fordon där man ju inte kan få ögonkontakt med någon förare.

Sedan ett par år tillbaka har Revere även tagit steget mot marina farkoster. En lotsbåt i Göteborgs hamn finns att tillgå för forskningsprojekt och därutöver bland annat en katamaranplattform.

– Tekniken för sensorer och liknande skiljer sig inte särskilt mycket från land till hav, frånsett radarsystemen. Vi har kunnat föra över mycket av det vi hittills gjort till marina tillämpningar, säger Fredrik. Jag upplever att det finns ett stort behov och intresse från både akademin och industrin för forskning på automation i marin miljö.

För Fredrik von Corswant är det en självklarhet att labbet är lokaliserat till Lindholmen Science Park.

– Det är centrum för det svenska fordonsklustret och innebär goda möjligheter att interagera och samverka med företag, akademi och institut.

Läs mer här